Wil je dat je persbericht gelezen wordt? Wil je impact maken en zorgen dat een journalist of blogger jouw persbericht niet meteen verwijdert? Schrijf eens een
persbericht, dat niet bijna automatisch gedelete wordt!
Hieronder
volgen tien tips.

1. Een pakkende titel
Schrijf een korte, pakkende titel. Je pakt daarmee direct iemands aandacht.
Zeker als hij dagelijks tientallen (of misschien wel honderden) berichten moet
scannen. Hoe een pakkende kop eruit ziet? Kijk eens op de voorpagina van een
willekeurige grote krant. Je ziet meteen wanneer tijd en energie in het
verzinnen van pakkende koppen zijn gestoken. Met de titel van jouw persbericht
is het niet anders. De titel moet direct het verhaal verkopen; niets meer, maar
zeker niets minder. Als je geen goede pakkende titel kunt verzinnen, dan is je
persbericht veel minder kansrijk.

2. Een sterke inleiding
Bij communicatieopleidingen word je geleerd dat een inleiding de 5 W`s en 1 H
moeten bevatten: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Essentieel voor het
doorlezen van een persbericht is dat je de meest relevante informatie in de
inleiding hebt staan. Of er dan een W of H ontbreekt is niet relevant. De
juiste informatie wel. Net als dat de titel pakkend moet zijn, geldt dat in
hoge mate ook voor de inleiding. De bureauredacteurs en journalisten van landelijke
persbureaus als ANP, GPD, Novum Nieuws, maar ook de verslaggevers van andere
media scannen slechts de titel en de inleiding. Daar ligt het zwaartepunt van
ieder verhaal.

3. Foto erbij
Waar kijkt de koper als eerste naar op Marktplaats? Juist! De foto. Wil je iets
verkopen, dan is een foto essentieel om aan je publiek te laten zien wat je
verkoopt. Is er een beeld dat je verhaal vertelt? Besteed extra geld aan een
goede foto. Het minste is een logo van je bedrijf of product bij het verhaal,
want beelden laten een verhaal opvallen. Tegenwoordig versturen we
persberichten per mail en via social media. Voeg nooit bijlagen bij een per
email verstuurd persbericht. Vermeld altijd een duidelijk link in het
persbericht naar de website waar de bijlagen, zoals de foto, gedownload kunnen
worden.

4. Cijfers
Bladendoktor Rob van Vuure gebruikte in de jaren ‘80 en ‘90 veel cijfers op de
covers van zijn tijdschriften. Dat verkocht, zo stelde hij. Veel persberichten
bevatten cijfers in de inleiding en in de titel. Er zijn navolgers van de
Bladendokter, maar wees voorzichtig. Teveel cijfers storen. En, elk persbericht
larderen met cijfermatig materiaal, maakt je als afzender voorspelbaar. Wees
dus op je hoede en gebruik het alleen, als het je verhaal ondersteunt.

5. Kort of krachtig
Moet een lang persbericht lang of juist kort zijn? Het is niet de juiste vraag.
Heeft je informatie meer of minder tekst nodig? Als een journalist door de
inleiding komt, dan is hij voldoende geïnteresseerd in je verhaal. Leest hij de
volgende alinea`s, dan heb je alle kans dat hij het hele persbericht uitleest.
Nou ja, scant. Zorg dus dat de meest relevante informatie zo ver mogelijk naar
boven staat. Achtergrondinformatie plaats je naar onderen. Wees niet te
summier, maar een aantal ‘open plekken’ zorgt ervoor dat de interesse van
verslaggevers wordt gewekt. Ze zullen mailen of bellen voor meer informatie. Er
is geen gouden regel, hoewel sommige opleidingen en specialisten je anders willen
doen geloven. Moet een persberichten onder de 400/500 woorden blijven? Het is
geen wet. De uitzondering bevestigt de regel.

6. Schrijf het als een nieuwsbericht
Even terug naar punt 5. Leer je persbericht schrijven in omgekeerde piramide
stijl. Staat de meest relevante informatie in de inleiding en je eerste alinea?
Mooi! Het is een start, want het gaat er uiteindelijk wel om dat het goed
leesbaar is. De media moeten het met steeds minder journalisten en
bureauredacteuren doen. Schrijf dus een persbericht alsof het een nieuwsbericht
is. Dat voorkomt dat een journalist nog veel werk hoeft te doen. Het bespaart
de publicatie tijd en die win jij voor je klant door de media een goed leesbaar
persbericht te bezorgen.

7. Authenticiteit met quotes
Met die kleine redacties is het zelf ophalen van een reactie van een
woordvoerder niet het eerste waar de media op zitten te wachten. Dus, zet
quotes in je persbericht. Een goede quote maakt een persbericht sterker en
verleent een publicatie authenticiteit. Waarom? Omdat het lijkt alsof de
redactie zelf achter een reactie is aangegaan. Zorg er wel voor, dat de
uitspraken niet obligaat klinken, maar werkelijk iets toevoegen aan de inhoud
van je persbericht.

8. Korte alinea`s
In het internettijdperk worden teksten steeds korter. De spanningsboog van de
lezer is nauwelijks meer wat het tien of twintig jaar geleden was. Wat absoluut
geldt: korte zinnen en korte alinea`s van maximaal vijf regels.

9. Gebruik tussenkoppen en bullets
Om een persbericht overzichtelijk te maken, gebruik je tussenkopjes en bullets
om onderscheid aan te brengen. Het zijn hulpmiddelen om een persbericht snel te
scannen voor een journalist.

10. De social media release
Nieuw in de wereld van persberichten is de social media release. Het
persbericht van nu is al veel compacter dan het persbericht van vijf jaar
geleden. Dat komt door de komst van sociale media. Via twitter bijvoorbeeld kun
je nu persbericht versturen met inbegrip van hashtags. In het uiterlijk op de
website worden heel veel hyperlinks toegevoegd, maar ook de twitteraccount,
video`s en natuurlijk de hoge resolutie foto`s, die de redactie vrij van
rechten kan downloaden. Overigens is het creëren van een social media release
heel veel werk, neem er de tijd voor om een goede mix samen te stellen voor de
media!

Een goed persbericht is een essentieel onderdeel
van je mediastrategie, waarbij het selecteren van de media die je wilt bereiken
een van de andere stappen is. Highlow Communications is gespecialiseerd in
mediastrategie. Dus, heb je hulp nodig of wil je het werk uitbesteden, neem dan
contact op met Jacques Happe via 06 – 55 111 975. Je relatie met de media moet zorgvuldig
opgebouwd worden en vooral productief zijn. Highlow Communications voor een
productief mediabeleid.